OS

Wihuu, ÄNTLIGEN vinterOS! Jag har längtat, väntat, speciellt på damernas skidlopp (både individuella och stafetter)
Men... plötsligt står jag inför ett etiskt problem. Vi har alla igen förkräckts över hur exempelvis arbetarna på OS inte får någon lön, hur vanliga människor blir bortkörda, misshandlade, allt för att hålla uppe en vacker fasad (kolla på uppdrag gransknings program om OS)
 
Min pojkvän frågade om jag verkligen tänkte titta på OS trots att jag tycker det är fel och omänskligt att spelen är uppbyggda på sånt sätt som de är (om rapporteringen om allt det oetiska bemötandet av ex. arbetare, stämmer) Hur kan jag egentligen rättfärdiga det. Hur kan NI rättfärdiga det?
 
Jag svarade att det väl är självklart att jag kollar på OS, jag älskar ju sport!
 Hans svar var då att jämföra det med att jag ex. inte vill köpa mat som är producerat på sånt sätt att människor far illa, att jag inte vill äta så mycket kött för naturens skull. Det är också val som står på en liknande grund.
 
Så tänk om jag kunde titta på samma sportgränar, men endast tävlingar som står på en bra etisk grund?
 
Nåt att fundera på....
 
Tänker ni kolla på OS?

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

?
Trackback
RSS 2.0