Att sitta är det nya rökandet-också för löpare

http://www.runnersworld.com/health/sitting-is-the-new-smoking-even-for-runners?page=single
 
Läste denna mycket intressant artikeln från tidningen runner's world.
 
Att sitta mycket kan vara farligt, fast man tränar och annars är hälsosam. Här studier som kom upp i artikeln:
 
  • studie gjord på 3000 kvinnor visade att varje 2 timmar de satt per dag ökade risken för diabetes med 7% (ex. 4 timmars sittande. ökning med 14 %)
  • en man som sitter 6 timmar per dag får 18 höjd risk att dö i hjärtsjukdom och 7.8% hörde risk att dö i diabetes jämfört med en person som sitter 3 timmar eller mindre per dag
  • en studie på 17000 Kanadensare visade att ju mer man satt, desto tidigare dog personerna
  • kvinnor som sitter mer än 9 timmar per dag rapporterar mer depression än kvinnor som sitter mindre än 6 timmar
 
Vad händer då vi sitter?
-blodcirkulationen blir sämre (kan leda till hjärtproblem), metabolismen lägre, högre risk för cancer, ryggproblem, nackproblem
 
 
Ärligt talat: jag är en studerande. Det betyder att jag sitter väldigt mycket varje dag, trots att jag däremellan går minst 6 km per dag och tränar flera gånger i veckan. På dagarna läser jag, på kvällen vid datorn, med en bok eller en film. Fy skäms så man håller på och förstör för mig (men klart man måste få slappa och sitta också, herregud!)
 
Vi är gjorda för att röra oss, och det märks. Sitter jag långa tider i streck får jag ont (har nån nerv i benet som är i kläm) Läser jag hemma försöker jag variera mellan att sitta och stå 50/50 för att få så lite ont som möjligt. Det är faktiskt inte så jobbigt. Snarare skönt, och mindre ont!
 
Well ta nu allt detta med en nypa salt, men ha det ändå i baktanken.....
 
Jag utmanar er: Sitt mindre, lev längre, och framförallt: ha mindre ont överallt!
 
 

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

?
Trackback
RSS 2.0