Att våga vägra ont

Alla som tränar kommer förr eller senare ställas inför ett problem: vad gör jag om det gör ont? Hur ska jag träna om jag skadat mig eller slitit ut mig?
 
 
 
Det är skillnad på att vara skadad och att vara sjuk. Har du stukat foten finns det säkert någon träningsform du kan fortsätta med, som inte belastar foten, och kanske till och med förebygger framtida stukningar. Du behöver inte sluta träna bara för att det gör ont, ändra på träningen så den passar din skada istället!
 
Ett varningens finger måste dock höjas från min sida. Om du är sjuk, alltså inte skadad utan hosta, halsfluss osv. är det en helt annan sak. Tyvärr har jag själv flera gånger stuckit ut och sprungit trots att jag varit krasslig, vilket bara gjort allt värre... Man får hoppas att man lär sig av sina misstag!
 
Så varför detta inlägg? Jo, efter att ha ökat på lpmängden på sista tiden, efter all ny energi jag plötsligt fått, har min höft/ytterlår börjat krångla. Det har hänt förr, och kuren som hjälpte vara att lugna ner löpningen och träna upp lårmusklerna, samt strecha mer.
 
Vad gör man då om man har ont? Att sticka ut och löpa är ingen bra idé, men som tur finns det alternativa träningsformer som inte sliter på detta ställe! Istället för att sitta hemma och bli ihopsjunken och stel, kan man fokusera på annat. så idag blev det simning på shemat! Kravlöst, skönt, flytande. Det är intressant att känna att hela kroppen skriker tack, bara för att man varierar sig lite grann.
 
Dagens lärdom: variera mer för mindre skador. Håller tummarna för att låret repar sig fort, för de har lovat så otroligt fina vinterdagar nu!
 
 
 
Nästa veckas utmaning blir att variera träningen mer. Hänger ni med?

Kommentarer

Design by: Designbloggar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

? simning, skada, träning,
Trackback
RSS 2.0